2017-ben a Duna jobb partján jártuk végig a Vaskapu-szorost. Most a bal parton volt a sor. 

A Babakáj /Nagyapó/ -szikla 

A duzzasztás előtt 

Egy használaton kívüli híd Ómoldvánál 

Galambóc 

Galambóc
Galambóc

A Galambóci szurdok

A Széchenyi-út megmaradt részénél található a Baross-emléktábla

„Az Aldunai vaskapunak és a többi zuhatagnak
az MDCCCLXXXVIII évi XXVI t. czikelye által elrendelt szabályozása
megkezdetett
I. Ferencz József
uralkodása alatt
Gróf Szapáry Gyula miniszterelnök idejében
Bellusi Baross Gábor
kereskedelemügyi miniszter által
MDCCCLXXXX (1890) évi szeptember XV-én.
Isten áldása legyen e művön és megalkotóin.”

Szerb kőbánya

Dubovára /Dunatölgyes/ beérve egy rövid séta a Duna part, a Nagy-Kazán-szoros

Hajókázás a Mracóniai-öbölből

Traianus az 101. évi dunai átkelésének emlékre állítatta ezt a táblát 

Mracónia ortodox kolostora, az eredeti kolostor az 1700-as évek végén megsemmisült. 1931-ben újjáépítették, de 1967-ben a duzzasztás során víz alá került. 1993-ban építették fel a mai kolostort.

Decebál – az utolsó dák király – 55 méter magas, 25 méter széles domborműve, amit Florin Cotarcea szobrász által vezetett, 12 alpinista szobrász 1994-től 10 éven át vésett a sziklába, teljesen nem sikerült teljesen befejezni.  A felirat megemlékezik Iosif Constantin Drăgan üzletembere, aki a munkálatok árát jelentő egy millió dollárt  állta.

200 méter a két sziklafal között

A Ponyikova-barlang a víz felől, a másik bejárat/kijárat 1600 méterre van a hegy túloldalán.

Gróf Széchenyi István vetette fel először a Vaskapu szabályozását, neki állítoták az eredeti táblát, 1885-ben.

Az eredeti tábla 10 méter mélyen van a víz alatt,.

A Veterani-barlang, nevét Veterani császári tábornokról kapta, akinek a parancsára 1692-ben 300 császári katona  másfél hónapig tartották a barlangot a török sajkásokkal szemben úgy. Később 1788. augusztus 10. és augusztus 30. között Adam Maovec határőrszázados tartóztatta fel benne 450 emberrel és 11 ágyúval a nyolcezres ostromló török sereget.

Régen a zuhatag idejében a szerb oldalon  két ilyen  őrházból irányították a hajóforgalmat.

A két Kazán-szoros között a Dubovai-öbölben, a Kis-Kazán bejárata

Dubovai-öböl a két Kazán-szoros között

Reggel a Mracónia-hídon embert se látni, napközben egy tűt se lehet leejteni 🙂 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..