Bányamunkára jöttek a tótok Magyarországba
Pénzváltás a demarkáción
A Hatvan-Fülek—Losonc vasútvonalon, a cseh demarkációs vonal mellett fekszik Salgótarján, ez a kis bányafalu, amely újabban rendezett tanácsú várossá akar szervezkedni. A Kőszénbánya-társaság munkásházai, a most épülő tisztviselői villák, továbbá az uj iskolaépület színt, alpesi poezist kölcsönöznek a különben kies fekvésű vidéknek, amely a szó szoros értelmében alá van aknázva.
Ez a kis igénytelen község határállomássá lépett elő. Állám rendőrsége, autóvizsgálója, katonai parancsnoksága, vámhivatala van. Salgótarjánnak van még két vasútállomása, meszes ivóvize, barátságos bányászkaszinója, egy bezárt mozija, a rendetlen piactéren pár libája és ezt mindmind együttvéve salgótarjáni társadalomnak, tarjáni életnek nevezik.
Reggel 8 óra. A bányásznépség már a föld alá, bujt, hogy napfényre hozza az elraktározott meleget. A pályaudvaron már kora reggel folyik a munka. A hangjelzőkészülék megszólal, háromszor hármat kong és jelzi, hogy a szomszéd »cseh állomásról« elindult a személyvonat. Ez csakhamar be is érkezik, négy marhaszállító kocsi akasztva a személykocsik után. Az utasok kiszállnak és előttünk nyüzsög a négy teherkocsi utasa, kétszáznegyven »lipták«.
A liptómegyei tótokat nevezik igy. Munkára jöttek Magyarországba. Az aratáskor ötven-hatvan atyafi korábban hazament a liptói hegyek közé, betakaritott, megnézte otthon a családot, most jön megint vissza Tatára a kőszónbányába munkásnak. Pár hónappal ezelőtt csak hatvanan mentek haza, ma már egy transzport érkezett, holnapra megint egy munkástranszportot jeleztek. A dolognélküli tótok munkaalkalmat keresnek és találnak. Eljönnek a régi hazájukba kenyeret keresni. Csupa fiatal, erős, tagbaszakadt fiuk és fiatal gyerekek jönnek bányászkodni. Beszélgetek velük. Még nem tudják, hogy mit fognak keresni. Pár régi bányász van közöttük azokra bízzák magukat. Hat hónapra szerződtek le, mert ma már nem mennek Amerikába. Magyarország is külföld lett a számukra — ide»vándorolnak ki« s
panaszkodnak, hogy Trencsénben, Árvában, Liptóban rossz volt a termés, kevés a zab, az árpa; nem volt eső, krumpli sem igen lesz. Üzletjük nincs. Az üvegesek otthon kapálnak, dacolnak a természettel. A gyolcsos tótok sem kereshetnek, mert a csehportékát a magas vám miatt nem hozhatják Magyarországba házalásra. Intelligens kinézésű tót gyerekek jönnek bányászoknak, hogy ma Tatán, holnap Salgótarjánban elnyelje a föld gyomra, hogy vágják a fekete gyémántot, az igen szükséges kőszenet.
Régen láttuk ezeket a jámbor tótokat. A politika elszakította tőlünk, ők nem búsulnak miatta. Jókedvüek, vigak az állomáson. Amig a demarkációs vonat indulását várják, harmonikára csárdást és — vanszteppet járnak. (Magyarság, 1921. október 23)
Salgótarján rendezett tanácsúváros lett. A belügyminiszter Salgótarján nagyközségnek rendezett tanácsúvárossá átalakulását megengedte. Érdekes, hogy mig Salgótarjánnak a hivatalos kimutatás szerint csak 13,746 lakosa van, addig Borsodmegyében Diósgyőrnek 17,221 és Mezőkövesd nagyközségnek 17,202 lakosa van. Ezen községek tehát nagyobb joggal kérhetnék r.t. várossá való átszervezésüket,mint a lényegesen kisebb Salgótarján. (Reggeli Hirlap, 1922. január 14.)
Salgótarján nagyközség, január 27-én rendezett tanácsú várossá alakult át. Az ünnepélyes alakuló közgyűlésen a vármegye notabilitásai, élén Huszár Aladár dr. főispán és Pongrácz György alispánhelyettes is résztvett. Polgármesterré egyhangúlag Förster Kálmán dr. volt poprádi polgármestert, tanácsnokká Horváth László dr.-t. főügyésszé dr. Polatsek Ármint, tisztiorvossá dr. Klementis Kálmánt és főszámvevővé Bodó Jánost választották. (Magyarság 1922 január 31.)
27 évig éltem Salgótarjánban. Szeretem a várost most is, de legfőképpen az urbanisztikai múltját s jelenét.
Nagyon tetszettek a képmontázsok!!!! Sőt, nagyon-nagyon érdekesek, gratulálok a szerkesztőjének!